Etika Penggunaan Internet
Objektif Kod Etika:
1. Mengetahui masalah moral dan isu etika komputer
2. Memahami prinsip etika komputer
3. Memahami etika profesional Teknologi Maklumat
4. Mengetahui fungsi kod etika profesional
5. Keperluan etika komputer
· ETIKA
- · PRINSIP
- · RUKUN ETIKA
- · ISU ETIKA
- · CIRI PROFESIONALISME
- · KOD ETIKA
- · KERANGKA KOD
- · KOD ETIKA PROFESIONAL
- · PENUTUP
- Prinsip
1. Keseimbangan
Kebaikan yang dibawa oleh teknologi maklumat mestilah lebih baik daripada risiko dan keburukan.
2. Keizinan termaklum
Mereka yang menerima kesan teknologi maklumat mesti faham dan menerima risiko yang akan dihadapi. Apabila mereka telah faham maka mereka lebih bersedia menerima sebarang risiko yang timbul.
3. Keadilan
Manfaat dan keburukan teknologi maklumat mesti diagih secara adil. Mereka yang menerima kebaikan patut menanggung sama risiko dan mereka yang tidak menerima kebaikan tidak patut menanggung risiko yang lebih. Risiko yang diterima haruslah adil untuk kedua belah pihak.
4. Meminimumkan risiko
Teknologi maklumat mesti dilaksanakan dengan mengelak risiko yang tidak berkaitan dan diminimumkan agar manfaat yang diterima daripada teknologi maklumat adalah lebih daripada risikonya.
- Etika
betul (panduan)
* Hak peribadi individu, ketepatan dan kesahihan maklumat, harta intelek dan capaian
adalah
era maklumat.
* Penggunaan TM + tidak bertanggungjawab = isu etika/natijah
- Rukun Etika
1. Tidak menggunakan komputer untuk membahayakan orang lain.
2. Tidak mengganggu kerja komputer orang lain.
3. Tidak menceroboh masuk fail komputer lain.
4. Tidak menggunakan komputer untuk mencuri
5. Tidak menggunakan komputer untuk menipu.
6. Tidak menggunakan atau menyalin perisian yang tidak dibeli secara sah.
7. Tidak menggunakan sumber daripada computer orang lain tanpa kebenaran.
8. Tidak mengambil hasil intelektual orang lain untuk diri sendiri.
9. Memikirkan kesan sosial program atau sistem yang dibangunkan.
- Isu Etika
1. Tidak nampak kesan dan masalah moral dari aspek sosial pengkomputeran.
2. Pengetahuan dan penggunaan yang kurang mendalam dalam komputer berbanding
dengan mereka yang sememangnya dalam bidang pengkomputeran.
dengan mereka
3. Kurang arif tentang undang-undang siber.
4. Orang awam tidak menerima impak yang hebat apabila berlaku isu berkaitan
dengan etika komputer.
dengan etika komputer.
5. Kurangnya pendedahan dalam pengaruh, kegunaan dan kuasa yang ada pada komputer.
- Ciri Profesionalisme
1. Harus ada pekhidmatan penting dalam matlamat yang jelas untuk masyarakat
dan negara.
dan negara.
2. Menggunakan banyak keupayaan dan kebolehan intelek semasa menjalankan tugas.
3. Mendapat latihan yang khusus dalam sesuatu bidang kemahiran ikhtisas pekerjaan
itu dalam jangka masa tertentu.
itu dalam jangka masa tertentu.
4. Harus ada kuasa autonomi semasa menjalankan tugas kerana anggota dalam
sesuatu kumpulan profesional itu ialah pakar dalam bidang tertentu.
sesuatu kumpulan profesional itu ialah pakar dalam bidang tertentu.
5. Mementingkan mutu perkhidmatan dan dedikasi dengan tidak mementingkan
keuntungan wang (gaji) semasa menjalankan tugas.
keuntungan wang (gaji) semasa menjalankan tugas.
6. Mempunyai tatasusila perkhidmatan yang harus dipatuhi oleh setiap anggota
dalam kumpulan profesion itu.
dalam kumpulan
1. Inspirasi dan panduan.
2. Pencegahan dan disiplin.
3. Memelihara maruah profesion.
4. Memelihara keharmonian.
5. Sokongan.
- Kerangka Kod Etika
1. Kebersendirian
2. Ketepatan
3. Hak milik
4. Capaian
- Kerangka Kod Etika: 1: Kebersendirian
1. Apakah maklumat tentang seseorang yang boleh atau perlu diberitahu atau oleh
orang lain.
orang lain.
2. Apakah jenis pengawasan yang boleh dilakukan oleh majikan ke atas kaki tangan.
3. Apakah perkara yang boleh disimpan secara peribadi yang tidak boleh dipaksakan
untuk dimaklumkan kepada pihak lain.
untuk
4. Apakah maklumat tentang individu yang perlu disimpan dalam pangkalan data.
Sejauh manakah selamatnya maklumat tersebut?
Sejauh manakah selamatnya maklumat tersebut?
- Kerangka Kod Etika: 2: Ketepatan Maklumat
1. Siapa bertanggungjawab tentang ketulenan, kesetiaan, ketepatan maklumat yang
dikumpul.
dikumpul.
2. Bagaimana memastikan meklumat diproses dengan sempurna dan dipersembahkan
dengan tepat kepada pengguna?
dengan tepat kepada pengguna?
3. Siapa yang dipertanggungjawabkan bagi ralat dalam maklumat, bagaimana pihak
yang terjejas boleh dipampas?
yang terjejas
- Kerangka Kod Etika: 3: Hak Milik
1. Siapa memiliki maklumat
2. Apakah harga yang adil dan berpatutan sebagai pertukaran maklumat.
3. Bagaimana mengendalikan cetak rompak perisian yang dilindungi hak cipta.
4. Bilakah seseorang boleh menggunakan pangkalan data yang mempunyai hak
milik.
milik.
5. Bolehkah komputer korporat digunakan untuk tujuan peribadi.
6. Bagaimana pakar yang menyumbang ilmu pengetahuan untuk mencipta sistem
pakar harus diberi pampasan.
pakar harus diberi pampasan.
7. Bagaimana akses kepada saluran maklumat diperuntukkan.
- Kerangka Kod Etika: 4: Capaian
1. Siapa yang dibenarkan mengakses maklumat.
2. Berapa bayaran perlu dikenakan kerana membenarkan capaian maklumat.
3. Bagaimana capaian kepada komputer disediakan kepada kaki tangan yang
tidak berupaya.
tidak berupaya.
4. Siapakah yang diberi peralatan yang diperlukan untuk mencapai maklumat.
5. Adakah hak yang dimiliki oleh individu atau organisasi untuk mendapat
keistimewaan memperoleh maklumat dan di bawah keadaan apa dan jaminan apa?
keistimewaan memperoleh
- Kod Etika Profesional
1. Mengelakkan kemusnahan dan kemudaratan kepada sesiapa misalnya menyebarkan
virus.
virus.
2. Menyumbang kepada masyarakat seperti mereka bentuk produk baru yang
memudahkan penggunaan berkomunikasi.
memudahkan
3. Menghormati sesuatu yang dianggap rahsia dan tidak menyebarkannya
4. Bersikap adil dan tidak menindas.
5. Menghormati hak cipta orang lain.
6. Menghormati hak kebersendirian orang lain.
Sumber : Modul PGSR dan
Lokman Abd Wahid, IPG Kampus
Bahasa Melayu
lokmanibmm@yahoo.co.uk
Sumber : Modul PGSR dan
Lokman Abd Wahid, IPG Kampus
Bahasa Melayu
lokmanibmm@yahoo.co.uk
Tiada ulasan:
Catat Ulasan