Mata
Pelajaran dan Kelas
|
Sejarah Tahun
4 Maju
|
Tema/Tajuk
|
|
Masa
|
8.40 – 9.40 pagi
|
Fokus
|
Standard Kandungan:
2.1 Mengetahui dan memahami Zaman Air Batu
|
Standard Pembelajaran:
2.1.1 Menyatakan maksud Zaman Air Batu
2.1.2 Menyatakan perubahan yang berlaku pada
Zaman Air
Batu
K2.1.4 Menyatakan keperluan menghargai alam
sekitar
|
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid akan dapat;
i.
Menyatakan maksud zaman air batu.
ii.
menjelaskan perubahan-perubahan yang berlaku
pada zaman air batu dengan menggunakan peta pemikiran
iii.
Menyenaraikan dua keperluan
menghargai alam sekitar
|
Aktiviti
|
1.
Menonton tayangan video pada musim sejuk (TMK)
2.
Bercerita tentang keadaan semasa cuaca sejuk dan cuaca
panas berdasarkan video yang ditonton.
3.
Melihat gambar keadaan bentuk muka bumi di kawasan yang
mengalami musim sejuk melalui slaid
powerpoint (KPS)
4.
Membentangkan jawapan berdasarkan kad arahan yang
diberikan.
|
EMK
|
Nilai Murni – bersyukur, kasih sayang
KPS
- Elemen asas sejarah
Dimensi Kewarganegaraan – berbangga dengan sejarah asal-
usul negara.
TMK – belajar melalui TMK
|
Bahan
Bantu Belajar
|
Komputer, LCD,DVD,
slaid powerpoint, buku latihan, alat tulis, kad arahan
|
Penilaian
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Menyatakan maksud dan proses yang berlaku pada Zaman
Air Batu
|
Refleksi
|
30 orang daripada 36 orang murid telah mencapai
objektif P&P.
Murid yang belum menguasai akan diberi bimbingan.
Murid yang telah menguasai akan diberi latihan
pengayaan.
|
Isnin, 22 September 2014
contoh Rancangan Pengajaran Harian Sejarah Tahun 4
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan