| 
Mata
  Pelajaran dan Kelas | 
Sejarah  Tahun 
  4 Maju | 
| 
Tema/Tajuk | |
| 
Masa | 
8.40 – 9.40 pagi  | 
| 
Fokus | 
 Standard Kandungan:     
2.1  Mengetahui dan memahami Zaman Air Batu | 
| 
Standard Pembelajaran:  
2.1.1    Menyatakan maksud  Zaman Air Batu 
2.1.2    Menyatakan perubahan yang berlaku pada
  Zaman Air  
            Batu 
K2.1.4  Menyatakan keperluan menghargai alam
  sekitar | |
| 
Objektif
   | 
Pada akhir pengajaran dan
  pembelajaran, murid  akan dapat; 
i.     
  Menyatakan maksud zaman air batu. 
ii.    
  menjelaskan perubahan-perubahan yang berlaku
  pada zaman air batu dengan menggunakan peta pemikiran 
iii.   
  Menyenaraikan dua keperluan
  menghargai alam sekitar | 
| 
Aktiviti | 
1.    
  Menonton tayangan video  pada musim sejuk  (TMK)  
2.    
  Bercerita tentang keadaan semasa cuaca sejuk dan cuaca
  panas berdasarkan video yang ditonton.  
3.    
  Melihat gambar keadaan bentuk muka bumi di kawasan yang
  mengalami  musim sejuk melalui slaid
  powerpoint (KPS) 
4.    
  Membentangkan jawapan berdasarkan kad arahan yang
  diberikan.  | 
| 
EMK | 
Nilai Murni                           – bersyukur, kasih sayang  
KPS                                    
  - Elemen asas sejarah   
Dimensi Kewarganegaraan – berbangga dengan sejarah asal-           
                                              
  usul negara. 
TMK                                    – belajar melalui TMK | 
| 
Bahan
  Bantu Belajar | 
Komputer, LCD,DVD, 
  slaid powerpoint, buku latihan, alat tulis, kad arahan | 
| 
Penilaian
  Pengajaran dan Pembelajaran | 
Menyatakan maksud dan proses yang berlaku pada Zaman
  Air Batu  | 
| 
Refleksi | 
30 orang daripada 36 orang murid telah mencapai
  objektif P&P. 
Murid yang belum menguasai akan diberi bimbingan. 
Murid yang telah menguasai akan diberi latihan
  pengayaan. | 
Isnin, 22 September 2014
contoh Rancangan Pengajaran Harian Sejarah Tahun 4
 
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan