· Aktiviti pengajaran dan pembelajaran alternatif utk membantu murid2 yang
menghadapi masalah dalam kelas.
· Tujuan → mengecilkan jurang perbezaan di antara pelajar normal dengan
pelajar yang berkeperluan khas.
Setiap pelajar seharusnya mendapat pelajaran yang sama rata.
Konsep sama rata.
Program pemulihan
· Mempunyai masalah dalam keadaan tertentu iaitu 3M – membaca, menulis,
mengira.
· Diberikan kepada pelajar yang memiliki prestasi yang rendah.
Bentuk program :
o Program pemulihan dalam kelas biasa.
§ Lebih kepada pelajar bermasalah ringan – lisan, membaca, menulis
§ Pemulihan dan Pengayaan
o Program pemulihan dalam kelas khas.
§ Pelajar yang menghadapi masalah yang berat –
disleksia, sindrom down, autisma
Objektif pendidikan pemulihan
1. Membantu murid mengatasi masalah pembelajaran dalam kemahiran2
tertentu.
a. 3 kemahiran asas – lisan, membaca, menulis
b. Masa nie la bagi dowang latihan
2. Memupuk dan mngembangkan sikap yakin diri dalam pembelajaran.
3. Mengubah sikap negatif yang menjejaskan pembelajaran
a.Kadang pembelajaran tidak berlaku kerana sikap sendiri.
b.Mahu memastikan murid hanya tertumpu pada aktiviti pembelajaran
yang disediakan guru.
4. Membolehkan murid menguasai kemahiran tertentu dengan cara
mengikut aktiviti2 alternatif yang sesuai dengan mereka.
5. Membolehkan murid mendapat layanan dan kemudahan yang sesuai
dengan kemampuan dengan keupayaan mantel individu.
6. Membolehkan murid mendapat peluang yang sama dengan melibatkan
diri dalam aktiviti2 sosial sama ada dalam atau luar bilik darjah.
7. Membolehkan murid meneruskan pelajaran mereka dalam
persekolahan sekolah biasa atau khas.
Jenis2 Pemulihan
1. Pemulihan Khas
@ Masalah Pembelajaran Kompleks
a. Dijalankan
oleh guru2 khas yang dilatih dalam bidang tersebut.
b. Murid à
yang gagal dalam 3M
2. Pemulihan
bahasa Melayu di bilik darjah @ masalah pembelajaran ringan
a. Yang
menjalankan oleh guru biasa sahaja.
Ciri2 Pemulihan
1. Lemah dalam 3M
2. Lemah
dalam pemikiran dalam pemikiran yang abstrak.
3. Lemah
dalam koordinasi dan tangan
4. Singkat tahap
tumpuan.
5. Kurang
keyakinan diri.
6. Lambat
bertindak balas.
7. Gagal
dalam ujian
8. Sukar
menguasai pelajaran dalam masa yang singkat
a. Cth : huruf vokal dalam masa sehari.
9. Lemah
dari segi ingatan pendengaran dan ingatan penglihatan.
a. Lepas tengok, baru je tengok, pastu lupa
sudah.
b. Dengar pun.
10. Rendah tahap
kecerdasannya berbanding dengan rakan sebaya.
11. Sering
kali sakit.
a. Sakit perut, sakit kepala
12. Kerap ponteng
sekolah
13. Kurang terlibat
dalam aktiviti PNP.
14. Bermasalah tingkah
laku.
a. Suka
bermain
b. Suka ke
sini sana-banyak jalan
15. Sukar mengawal
emosi
a. Menangis,
marah
PERBEZAAN ANTARA
PEMULIHAN BIASA DAN KHAS
Pemulihan
biasa
|
Aspek
|
Pemulihan
Khas
|
Ada asas latihan perguruan
|
Guru
|
Ada asas perguruan dan kursus khas untuk pemulihan
|
Dalam pembelajaran biasa.
|
Jangka
masa
|
Pada waktu2 tertentu.
|
Murid kekal dalam kelas
|
murid
|
Murid bergerak ke kelas khas.
|
Ujian bulanan ataupun Penggal
|
Bentuk
penilaian
|
Melakukan ujian dari setiap kemahiran.
|
Tidak perlu ujian saringan atau diagnostik
|
Keperluan
|
Perlu ujian saringan atau diagnostik
|
Tidak memerlukan rekod yang terperinci
|
Rekod
@ Dokumentasi
|
Perlu disimpan secara sistematik.
|
Dilakukan secara umum
|
pelaksanaan
|
Dilakukan secara
khusus :
-Lebih kepada individu
sahaja
- bagus
sikit
-
sederhana
- lemah
|
Murid tahap 1 dan 2
-dari tahun 1 hingga tahun 6
|
Penguasaaan
|
Murid tahap 1 yang dicalonkan oleh guru kelas.
|
Tidak terhad
|
Bilangan
murid
|
Maksimum 15 orang utk satu kelas.
|
Berdasarkan mataplejaran yang sebenar
|
Jadual
waktu
|
Jadual ditentukan sendiri dari jadual yang khas
|
Contoh masalah pemulihan
dalam kemahiran lisan
1.
Kosa kata yang terhad.
2. Menggunakan dialek sendiri.
3. Menggunakan bahasa ibunda.
4. Lemah dalam kesantunan bahasa.
5. Gagal mematuhi arahan.
6. Lemah ingatan pendengaran.
Contoh masalah pemulihan
dalam kemahiran membaca
1.
Keliru dalam membaca
2. Keliru pada huruf besar dan huruf kecil
yang berubah.
3. Masalah Disleksia.
4. Tidak dapat membatang suku kata tertutup.
5. Tidak dapat membatang perkataan yang lebih
daripada 2 suku kata.
6. Membaca secara berlagu.
7. Tidak faham bahan yang dibaca.
8. Sukar membuat hubung kait.
a. Antara api dengan kebakaran.
9. Tidak dapat membuat urutan.
Kemahiran menulis.
1.
Rupa huruf yang tidak tekal.
2. Huruf besar dan kecil yang bercampur aduk.
3. Salah dalam mengeja.
4. Kosa kata terhad.
5. Aliran pemikiran tidak lancar
a. Idea dalam penulisan
6. Lupa format penulisan.
7. Lemah dalam penyampaian idea.
8. Ayat tidak gramatis.
9. Lemah dalam penggunaan tanda baca.
Tutorial kum 4 :
Situasi : dalam Kelas 2
Bijak terdapat 3 orang murid yang menghadapi kekeliruan huruf2 B dan D serta
keliru dengan huruf A kecil dan besar, B kecil dan besar.
Cadangkan
beberapa aktiviti untuk menangani masalah tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan