Pengayaan
merupakan aktiviti tambahan kepada aktiviti asas pembelajaran yang dilakukan
sama ada semasa sesi persekolahan atau di luar waktu persekolahan. Tujuan
program pengayaan ialah untuk meluaskan pengetahuan dan pengalaman di samping
mengukuhkan kemahiran yang sedang dipelajari. Penglibatan murid-muird dalam
aktiviti ini membolehkan mereka mengembangkan lagi sifat ingin tahu, minat,
kreativiti, sikap berdikari dan bakat kepimpinan serta melibatkan diri dalam
membuat sesuatu keputusan untuk diri sendiri, kumpulan dan masyarakat.
OBJEKTIF
PENGAYAAN
1. Menggunakan
kemahiran-kemahiran yang telah dikuasai dalam pembelajaran bagi
memperluas pengetahuan dan pengalaman.
memperluas pengetahuan dan pengalaman.
2. Menjalani
kegiatan-kegiatan pembelajaran yang lebih mencabar.
3. Menimbulkan minat untuk pembelajaran kendiri dan
menanam sikap berdikari.
4. Melahirkan daya cipta menerusi pemikiran dan
kegiatan serta boleh menilai hasil kerja
sendiri.
5. Memupuk dan memperkembang asas kepimpinan.
6. Menggunakan masa lapang secara yang berfaedah
mengikut keperluan minat dan bakat.
7. Meminati dan menguasai bacaan luas dengan membuat
rujukan terhadap pelbagai bahan
dan sumber pengetahuan.
dan sumber pengetahuan.
MURID PENGAYAAN
1. Mereka
yang berkeupayaan dalam kemahiran 3M serta berkemampuan dalam daya
pemikiraan abstrak. Mempunyai kemampuan
menganalisis sesuatu untuk membezakan
antara yang penting dengan yang
kurang penting seperi dalam kefahaman dan dapat
menganalisis teks.
2. Mempunyai kelebihan koordinasi pancaindera dengan
pemikiran,pengamatan, pendengaran
dan
pertuturan.
3. Berupaya menerima konsep-konsep baru, boleh mengingat
kembali, cerdas serta
berpengalaman tentang alam
keliling.
4. Mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan boleh bertindak
balas dengan bebas serta
kreatif.
5. Berkebolehan belajar sesuatu dalam waktu yang terhad.
Darjah kecerdasan yang tinggi
berbanding dengan rakan
sebaya yang lain.
PRINSIP PROGRAM PENGAYAAN
1. Memberi penekanan kepada aktiviti yang bersifat kreatif
dan eksperimental.
2. Membuat
kerja sendiri dan hasilan kendiri.
3. Menggunakan daya usaha sendiri
4. Memberi peluang untuk mengembangkan sifat kepimpinan
sosial
5. Menggunakan kaedah dan organisasi yang mudah ubah
6. Melibatkan pembacaan luas
Strategi pelaksanaan Aktiviti Pengayaan.
1. Kumpulan Mengikut Kebolehan
Kelas dibahagikan kepada tiga kumpulan: cerdas, sederhana
danlambat. Setiap kumpulan menjalankan aktiviti pengayaan
denganmenggunakan kemahiran yang sama tetapi kadar kesukaran yangberbeza
2. Aktiviti Pengayaan berjalan serentak dengan aktiviti
pemulihan.
Semasa murid-murid cerdas dan sederhana menjalankan
aktivitipengayaan, murid-murid lambat menjalankan aktiviti pemulihan.
Arahan yang diberikan kepada kumpulan cerdas dan sederhana
perlujelas agar mereka dapat menjalankan aktiviti pengayaan secara individu
tanpa bimbingan guru. Guru boleh memberi perhatian atau membantu murid-murid
lambat menjalani aktiviti pemulihan.
3. Aktiviti Pengayaan melalui kumpulan pelbagai kebolehan
Murid-murid cerdas akan dilatih membantu murid-murid
lambatmenjalankan aktiviti
pengayaan yang disediakan Murid-murid
cerdas dapat menambahkan pengalaman memimpin dan memupuk semangat kerjasama antara murid
dalam kumpulan masing-masing. Cara ini amat sesuai untuk menjalankan
pelbagai aktiviti yang berlainan dalam masayang sama. Antara aktiviti yang boleh dilaksanakan
ialah: kerja projek, permainan dan rekreasi dan
sebagainya
Pengelolaan Aktiviti Pengayaan
Aktiviti
pengayaan boleh dijalankan berdasarkan;
1. Pilihan Murid
a. Aktiviti pengayaan dijalankan secara tidak formal,
iaitu guru hanyalah sebagai pendorong dan penggalak kepada murid-murid untuk
memilih dan menjalankan aktiviti-aktiviti yang telah disediakan
b. Bagi murid cerdas dan sederhana, bimbingan khusus
daripada gurukurang diperlukan kerana kebanyakan aktiviti pengayaan yang diberi
adalah berbentuk belajar sendiri. Justeru, untuk memudahkanpengelolaan bilik
darjah, guru bolehlah memberi bimbingan kepadamurid yang lambat.
c. Memandangkan murid-murid lebih senang berinteraksi dan
belajardengan rakan-rakan sebaya, guru bolehlah pada masa tertentu mendapatkan
bantuan daripada murid-murid yang cerdas bagi membantu murid-murid yang lambat
menjalankan aktiviti mereka sama ada secara individu atau berkumpulan. Cara ini
bukan saja berfaedah kepada murid-murid yang lambat tetapi juga berfaedah
kepada murid-murid cerdas kerana secara tidak langsung pengetahuan dan
pengalaman mereka bertambah. Di samping itu bakat kepimpinannya dapat dikembangkan
di samping memupuk semangat kerjasama dikalangan murid.
d. Setelah murid-murid selesai menjalani sesuatu aktiviti
yang diberikan, hasil kerja mereka hendaklah diberi penghargaan, misalnya
dengan cara mempamerkan hasil kerja mereka atau mengadakan perbincangan kelas.
2. Pilihan Guru
Biasanya aktiviti-aktiviti ini dijalankan secara formal
untuk semua murid mengikut peringkat keupayaan mereka. Pengajaran dan
pembelajaran boleh dijalankan berdasarkan aktiviti-aktiviti yang dicadangkan
dalam buku teks atau buku panduan khas yang ditetapkan. Ia hendaklah
dijalankan selepas murid-murid diberi aktiviti-aktiviti asas untuk sesuatu
kemahiran. Aktiviti-aktiviti ini adalah untuk membantu murid-murid mengukuhkan
kemahiran yang sedang dipelajari.
Pelaksanaan Aktiviti Pengayaan
Aktiviti-aktiviti pengayaan boleh dilaksanakan:
1. Dalam masa yang telah ditentukan setiap hari.
2. Selepas menjalankan aktiviti-aktiviti asas untuk sesuatu
kemahiran
3. Selepas menguasai sesuatu kemahiran atau sekumpulan
kemahiran
4. Selepas menguasai semua kemahiran dalam sesuatu unit
pembelajaran
AKTIVITI-AKTIVITI PENGAYAAN
1. Bacaan Tambahan
• Kad-kad bacaan mengikut tajuk dan tema
• Buku pengetahuan dan cerita kanak-kanak
• Majalah pelajar
• Surat khabat / keratan
• Risalah-risalah
2. Kerja-kerja Projek
• Lawatan
•
Melapor Peristiwa
• Menulis Cerita
• Membuat Zoo Mini Sekolah
• Mengumpul setem, gambar, keratan akhbar – Buku Skrap
• Mengadakan pameran bilik darjah
• Minggu Bahasa [ Kuiz, Teka Silang Kata ]
• Teka Silang Kata
• Teka Benda
• Teka Teki
• Mencari Jalan Keluar
• Menyambung Titik
• Mencari tajuk kepada sesuatu gambar / cerita
• Mencari benda tersembunyi
• Meneka bunyi
• Dam
• Catur
• Sahiba
• Bingo
• Ular dan Tangga
• Jigsaw Puzzle
• Bermain bentuk geometri
Tiada ulasan:
Catat Ulasan